Självförtroende

Är det bara jag som är så otroligt trött på allt tjaffs hit och dit om bantning?

Det spelar ingen roll vilken tidning man läser eller vilken kanal man tittar på eller om man umgås med kompisar som det enda vettiga dom har att prata om är hur "feta" dom är. Mitt huvud sprängs snart om allt sånt snack. Försöker övertyga dom om att dom inte alls är överviktiga utan jättefina, själv står jag där och säger inte ett pip om min kropp. Jag vet att jag är smal, men det får man aldrig klaga på eftersom att man "ska vara smal". Jag tycker att jag är för  smal men istället för att klaga på det hela tiden försöker jag göra något åt det, men för min egen skull eftersom min kropp inte mår bra av att vara smal. Dock har jag alltid vart det och det finns inte så mycket jag kan göra åt det, mer än att försöka vara nöjd med den jag är. Varför kan inte alla andra också vara det?

Jag kan iofs erkänna att jag inte skulle vart bekväm i min kropp eller om jag vägde 120 kg och såg ut som en jätte. Men när normala fina tjejer får för sig att banta vill jag bara spy, de gör mig illamåande. Eller att sitta och räkna hur mycket kalorier man stoppar i sig. Stoppa i er va fan ni vill, det är ingen mer än du som bryr dig om det. Man blir inte tjock utav att äta mat och unna sig något extra när man känner för det. Det viktigaste är att acceptera sig själv och kunna stå för den man är och se till att man själv mår bra med den man är. Sen kan man skita i vad alla andra tycker, det är bara  avundsjuka små bördor som man inte känner. Att dom lägger ner energi på att viska om någon annan visar bara hur lite dom har att göra i sitt liv. Jag menar ens kompisar sitter ju aldrig och kommenterar att du har blivit tjock, det hoppas jag inte iaf, då skull inte jag vilja kalla dom kompisar. Dom är ju kompisar med dig för den du är, inte hur du ser ut!

Sen kan jag samtidigt förstå framför allt tjejer att dom känner denna press om att dom måste vara smala, slanka och snygga med tanke på hur samhället ser ut idag.  Det står som sagt överallt hur man går ner i vikt så snabbt som möjligt och HUR man ska se ut, men enligt vem?  Egentligen? Stanna upp en stund och fundera på för vems skull du gör det? Är det din egna eller för dina medmänniskor skull?

Jag ska absolut inte säga något, jag undviker helst att gå ut i slitna, gamla fula kläder, okammathår och utan smink för att jag själv känner mig obekväm i det, för att jag känner mig ful annars. Men jag försöker att inte sminka mig så mycket osv. Jag jobbar på det och det tycker jag andra också borde göra, för er egen skull!

Kämpa på!;)

Peace!

Kommentarer
Postat av: Egoinas mamma

I slutändan handlar det nog om att ha en bra självkänsla, tror jag!

2009-09-09 @ 15:57:02
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: pubes

sv: ska kolla upp den! OM den är intressant, vad vill du ha för den begade?

2009-09-09 @ 15:58:48
URL: http://pubes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0